… TIJDENS JE WERK !
Zo’n maandje geleden, schatten we. Toen was de enige bron van stress: de keuze tussen mojito of pina colada of wel of niet zonnen? Maar vandaag zijn we alweer aan het werk. Dossiers uitpluizen, vergaderingen voorbereiden, verslagen opstellen,.. Hoog tijd om even snel wat goede gewoontes aan te kweken, voor je jezelf in een-twee-drie opbrandt.
1. Verwacht het onverwachte
Een overzichtelijke, gestructureerde planning is de eerste stap in een succesvol time management. Zo krijg je alle to do’s op tijd afgewerkt. Maar een té lange todo-list, daarvan zakt de moed je dan weer in de schoenen. Hoe zorg je ervoor dat je met volle goesting tóch vooruit geraakt? Wissel je taken af. Nu eens een opdracht waarvan je meteen het resultaat ziet (je mailbox legen, een mail schrijven, een factuur maken,), dan weer een werk van langere adem. Een lijvig dossier, we zeggen maar wat. Stel ook een planning op met duidelijke deadlines : wat moet je wanneer hebben afgewerkt? En vergeet zeker niet om af en toe in een blanco balkje te voorzien. Vergaderingen lopen uit, files kán je niet inplannen, fijne lunchgesprekken met een collega wil je niet abrupt beëindigen, …
2. Hou de mailbox dicht
Laat je mailbox niet voortdurend open staan. Kijk gewoon eens om de twee tot drie uur, en doe dat dan meteen grondig. Stuur mails, beantwoord vragen en organiseer je mailmappen.
3. Ontdek je persoonlijke trekjes die je nodeloos tijd kosten
Voortdurend je GSM in de gaten houden, je facebook checken – ook al is het maar ‘heel eventjes’ –, geregeld een praatje slaan met collega’s, de lokroep van de snoepautomaat niet kunnen weerstaan. Het brengt allemaal je planning en je concentratie in gevaar.
4. Filter storende geluiden met oordopjes
Een tiental jaar geleden – en eigenlijk nu ook nog – zweerden bedrijfsarchitecten bij de open workspace. Ideaal voor de communicatie, maar nefast voor de concentratie. Dat permanente achtergrondgeluid eist zijn tol: verlies van efficiëntie, vermoeide zintuigen, tot zelfs fysieke uitputting. Wat mag de stilte voor jou kosten? In de supermarkt vind je goede oordopjes aan vijf euro. Zij filteren het geluid, zonder je van de omgeving af te sluiten.
5. Durf ‘nee’ zeggen
Een van de uitdagingen op de werkvloer is ‘nee’ zeggen. Je voelt je al snel schuldig aan luiheid. Maar wat is het alternatief? Met een ‘ja‘ beland je al snel in gevoelens van frustratie en agressie. Denk dus twee keer na voor je ‘ja’ zegt, dan rolt die ‘nee’ al heel wat gemakkelijker uit je mond. Oefen alvast, zodat je volgende sleutelzinnetjes – beleefd maar duidelijk – als antwoord klaar hebt «Dat hoort niet tot mijn takenpakket, en ik ben er trouwens ook niet de geschikte persoon voor. Sorry !»
6. Neem afstand
Is je overste vandaag de kruising tussen een pitbull en een brombeer? Er is geen enkele aanwijzing dat jij daarvan de oorzaak bent. Misschien is hij of zij wel met het verkeerde been uit bed gestapt. Zelfs al gooien ze je een hele waslijst concrete verwijten naar het hoofd, probeer niet meteen in een verdedigende kramp te schieten. Ga niet in op foute en destructieve commentaar.
Vraag gewoon eerst rustig om een persoonlijk gesprek. Want aan elk verhaal zijn minstens twee kanten.
7. Gaan met die banaan
Als je langdurig onder stress komt te staan, geraken je reserves aan magnesium op. Daarvan word je angstig en zenuwachtig. Van magnesiumtekort krijg je zelfs spierpijn. Zorg ervoor dat je die reserve weer aanvult: volkorenbrood, granen, zwarte chocolade, bananen, noten (amandelen, hazelnoten), peulvruchten,.. Of je gaat naar de apotheker voor goed gedoseerde voedingssupplementen.
8. Werk de druk weg
Heb je al ooit van palmeren gehoord? Daarmee vind je meteen de rust van de dalai lama achter je bureau, zonder dat je zelfs recht hoeft te staan. Plaats een handpalm op elk oog en sluit je vingers zodat je in de totale duisternis terechtkomt. Doe dat een paar minuten na elkaar, en zolang je denkt dat je het nodig hebt.
9. Geniet meer van je pauzes
Heb je eindelijk een paar minuten tijd voor jezelf? Blijf dan niet hangen rond de koffiemachine. Bewegen is de boodschap! Loop de trap af, haal een frisse neus bij het raam, of loop naar buiten voor een korte wandeling. Je hersenen hebben nood aan lucht. En jij toch ook!
10. Volg je bioritme
Je bent zo’n 2,5 uur na je maaltijd intellectueel en fysiek op het hoogtepunt van je kunnen. Dat is een puur lichamelijke realiteit. Dus ben je op je best op twee momenten van de dag: rond 10 uur, en rond 15 uur. Programmeer tijdens die momenten de taken die het meeste concentratie vergen: studeren, memoriseren, nadenken,,..
Tussen 13 uur en 15 uur begin je de namiddag met de handrem op. Het maakt trouwens niet uit of je nu een heel menu afgewerkt hebt, of gewoon een appel at als lunch. Tokkel wat op je computer, klasseer je mappen, beantwoord wat minder belangrijke mails. Enfin, allemaal dingen waarbij je je intellectueel weinig inspant.
11. Geeuw eens goed door
Geeuwen is een ademhalingsreflex. Je kunt het doen op commando: begin met een geeuw na te bootsen, en de rest volgt vanzelf. Het ontspant je bijna onmiddellijk en het kost je geen cent. Het enige risico: de besmettelijkheid. Binnen de kortste keren zit iedereen op kantoor te geeuwen.
12. Adem... met al je longen
In gespannen toestand adem je oppervlakkig. En daar heeft je lichaam weinig aan. Wat is dan een goede ademhaling? Je zit rustig en ontspannen, je ademt diep in en je laat je onderbuik zwellen. Laat dan zachtjes los, alsof je op een strootje blaast. Tot alle lucht weg is. Een bewuste, volledige ademhaling verzacht de spanning in spieren en zenuwen.
13. Denk ook eens aan granules
Michèle Boiron is een homeopathische apothekeres. Ze legt uit: “In eerste instantie kan je homeopathie overwegen bij angsten of bij ontwenningsverschijnselen op medicijnen. Geraak je verlamd door de stress? gelsemium.
Voor de hyperactieven is er dan weer: argentum nitricum.
En voor de overgevoeligen die instant wisselen tussen lachen en huilen: ignatia.
ONLINE : Tips om de negatieve gevolgen van stress te vermijden: www.voelje goedophetwerk.be